Nedávná zkušenost při koupi vozu

17.06.2014 13:04

Tímto bych se s vámi chtěl podělit o poměrně běžnou praxi, která může nastat při koupi vozidla. Můj klient mě požádal, abych s ním zajel na kontrolu jím vybraného vozu do autobazaru v Horních Počernicích. Vůz měl být připraven k prohlídce, ale byl zaparkován v nevelké místnosti, kde bylo na sobě nalepeno šest vozů a Hyundai, který jsme si jeli prohlédnout, byl zaparkován až úplně vzadu a kolem něj bylo asi jen půl metru místa. Došli jsme za prodejcem, který zrovna luxoval jiný vůz, jestli si ho můžeme prohlédnout. Prodejce nám tedy přinesl klíče od vozidla a šel si dále luxovat. Při kontrole jsem zjistil, že datum uvedení do provozu není 2004, jak prodejce uváděl v inzerátu, nýbrž 2003, a že vůz není původem z ČR, ale jedná se o dovoz. Vozidlo, jak původně tvrdil prodejce klientovi do telefonu, nemělo být údajně bourané, ale ve skutečnosti v minulosti havarované bylo. Dále jsem při prohlídce zjistil, že byla lakovaná celá pravá strana (a to dost neodborně), v jiném období zas byla lakovaná celá levá strana a přední část auta. Přední nárazník byl špatně spasovaný a byl ulomený držák levého předního světla. Po usednutí do vozu a nastartování motoru (ten byl mimochodem to jediné dobré na celém vozu), nezhasla kontrolka airbagu, což značí nějakou závadu v systému airbagů. Šli jsme proto za prodejcem, který si nás stále nevšímal, protože byl příliš zaneprázdněn usilovným luxováním jiného vozu, a zeptali se ho, zda je možné připojit  diagnostiku. Řekl mi, že jeho kolega diagnostiku hned přinese. Tak jsme se zatím vrátili zpět k prohlídce. Jako další jsem zjistil, že není funkční vnitřní ventilátor a to ani na jeden výkonnostní stupeň (v tomto případě nelze zjistit ani funkčnost klimatizace). Sedačka spolujezdce byla utržená - příčinou byla zřejmě havárie vozidla v minulosti. V tu chvíli a na mé doporučení, že tento vůz nemá cenu kupovat, jsme již na diagnostiku nečekali (stejně bychom se jí pravděpodobně nedočkali, protože nám jí nikdo ani po dvaceti minutách stále nenesl). Jinak na voze by bylo potřeba i mnoho dalších investic v řádu desítek tisíc korun: rozvody, výměna oleje a filtrů, předních a zadních destiček - prostě další dojetý vůz před servisem. Prodejce si asi myslel, že si auta stojící před tím, na které jsme se byli podívat, přeparkujeme, hodíme mu peníze na sedačku auta, které si luxuje a odjedeme, aniž by se s námi obtěžoval čímkoliv zabývat. Ještě jsem se ho zeptal na nesrovnalosti mezi jím inzerovanými údaji a mnou skutečně zjištěným stavem vozidla. Na to mi řekl, že vozidla jsou z aukce, a proto nemůže vědět v jakém stavu jsou. Klient se byl na vozidlo podívat ještě před tím než využil mých služeb sám se svým známým (který údajně automobilům trochu rozumí) a žádné závady na něm neshledali. To samé může potkat i vás při koupi ojetého vozu jak z autobazaru, tak i od soukromé osoby. Proto je lepší vzít si s sebou před jeho koupí odborníka, aby zjistil skutečný stav, který se mnohdy liší od popisu v inzerátu. Ušetříte si tak nemalé budoucí investice, které při koupi vozidla laik nemůže vidět.